Jak ćwiczyć na siłowni?

0
139

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni?

Rozpoczęcie treningów na siłowni wcale nie jest takim łatwym zdaniem, jak mogłoby się wydawać. Mówi się, że siłownie są najbardziej oblegane w styczniu, a potem regularnie spada liczba osób, które regularnie tam zaglądają. Niektórzy z racji tego, że chcą zaoszczędzić, kupują własny sprzęt i organizują sobie siłownię np. w piwnicy. Wydaje się, że to całkiem dobry pomysł, wszak nie musimy nigdzie dojeżdżać i wystarczy, że zejdziemy do piwnicy. Nic bardziej mylnego. Mimo iż własna siłownia wydaje się piękną perspektywą, w rzeczywistości jest nieco inaczej. Dlaczego?

Motywacja do ćwiczeń

Wiele osób poza wymarzoną sylwetką potrzebuje innego powodu, aby się zmotywować do treningów. We własną siłownię inwestujemy raz i mamy spokój – nie mamy poczucia, że coś tracimy. Gdy co miesiąc jesteśmy zmuszeni wydać na karnet kilkadziesiąt złotych, odczuwamy większą motywację – potwierdzają to badania naukowe. Ludziom szkoda wydanych pieniędzy, więc zmuszają się i idą na trening.

Poza tym do motywacji mogą posłużyć nam filmy motywacyjne przedstawiające efekty przed i po. Wskazana jest także odpowiednia playlista z motywującymi kawałkami. Idąc na siłownię, warto nakreślić sobie jakiś plan ćwiczeń. Jeśli nigdy nie ćwiczyłeś, możesz sprawdzić na YouTube filmy instruktażowe odnośnie wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Na siłownię najlepiej zabrać ze sobą odpowiednie obuwie sportowe, nieco większy ręcznik, strój do ćwiczeń, wodę i oczywiście dobry humor.

Jak ćwiczyć na siłowni, żeby schudnąć?

Jeśli naszym celem jest utrata wagi, to przede wszystkim powinniśmy zacząć od diety. Rozpoczynamy od wyliczenia naszego zapotrzebowania kalorycznego, a potem odejmujemy około 200 kcal. Cały czas monitorujemy wagę i jeśli stoi ona w miejscu, odejmujemy kolejne kalorie. Unikamy wysokokalorycznych produktów i staramy się odżywiać możliwie jak najbardziej zdrowo.

Trening na redukcję

Jeśli chodzi o ćwiczenia, to zdecydowanie warto zainteresować się wszelkimi urządzeniami typu bieżnia, rowerek, orbiterek czy skakanka. Korzystając z bieżni, możemy spalać zbędną tkankę tłuszczową, podobnie w przypadku innych wymienionych urządzeń. Można również przeprowadzać normalny trening z wolnymi ciężarami, a nawet jest to wskazane. Tutaj najlepszym wyjściem będzie trening całego ciała, a więc Full Body Workout. Zaangażowanie jak największej grupy mięśni pozwala spalić większą ilość kalorii. Oczywiście trening obwodowy powinien być intensywny.

Jak ćwiczyć na masę?

Wiele źródeł podaje, że absolutną podstawą budowania masy jest trening krótki, ale bardzo intensywny. Nie powinno się spędzać na siłowni więcej niż 45 minut, ewentualnie 60 minut. Budowa masy mięśniowej wcale nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w przypadku ektomorfików – dlatego zaleca się, aby nie marnować czasu i trening wykorzystać tylko i wyłącznie od pobudzenia włókien mięśniowych. Potem trzeba odpowiednio dużo jeść i przede wszystkim spać. Wbrew pozorom trening w przypadku budowy masy mięśniowej nie jest najważniejszy. Kluczowa jest dieta z nadwyżką kaloryczną oraz odpoczynek i regeneracja. Mięśnie rosną wtedy, kiedy śpimy i odpoczywamy. Jeśli codziennie będziesz zarywał nocki, a twoja dieta będzie „dziurawa” – nie zbudujesz jakościowej masy mięśniowej.

A może trening FBW?

Na masę poleca się wykonywanie treningu Full Body Workout (FBW). Trening ten umożliwia trenowanie każdej partii mięśniowej na jednym treningu. Do przybierania masy mięśniowej zaleca się wykonywanie niewielkiej liczby powtórzeń, ale z dużym obciążeniem. Ostatnie powtórzenie, które wykonujemy powinno być szczytem naszych możliwości – oczywiście przy asekuracji partnera. W ten sposób pobudzimy mięśnie do rozwoju.

Podsumowanie

Rozpoczęcie ćwiczeń na siłowni wymaga odpowiedniej dawki motywacji. Warto tak zarządzać swoimi pokładami energii, aby ćwiczyć przez cały rok, a nie tylko w styczniu. W zależności od tego, czy naszym celem jest redukcja, czy budowa masy mięśniowej, powinniśmy prowadzić odpowiednią dietę uzupełnioną o dobrane treningi. Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z siłownią, warto skorzystać z porady trenera personalnego, który wprowadzi cię w świat ciężarów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here